torsdag 24 juli 2008

Cirkeln är sluten

Det har varit några knepiga dagar i stockholm. Förra lördagen blev jag väckt av morsan som ringde för att berätta att min morfar hade dött på sjukhuset. Det var riktigt tungt. Han var i och för sig 96 år gammal och hade cancer, men jag var inte beredd på att han skulle försvinna. Ett av mina första minnen av mig och morfar är att han läste en bok om Trojanska kriget med illustrationer i forngrekisk amforastil. Sedan ritade han av några av bilderna och färglade dem med tuschpennor. Det var det bästa jag någonsin hade sett. Så vitt jag kan komma ihåg var det där och då som jag började rita själv, och jag har hållit på sedan dess.
Morfars stora intresse var det antika grekland så till dödssannonsen hade jag gjort en bild av Parthenontemplet i akropolis som det såg ut när det stod helt för 2400 år sedan.

Farväl gamle man, och tack för allt.

Arvid Hanson 1912 - 2008

Inga kommentarer: